Postnords val leder till att småföretag och landsbygd blir de drabbade
Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.
Varubrevskatastrofen hos Postnord.
Postnord har bestämt att från och med nu begränsas inlämningen av varubrev till postkontor, som enbart finns i urbana områden.
Denna bild utgör en annons.Tryck på bilden för att lägga en order.
Följaktligen är företag som säljer små och lätta produkter nu tvungna att förlita sig på dyrare paketförsändelser för att kunna erbjuda spårbarhet till deras kunder.
Detta är ett beslut som inte endast höjer utgifterna för företagen, men också för konsumenterna.
Detta berör inte enbart frågan om högre kostnader.
Det handlar om principen att alla ska ha likvärdig tillgång till posttjänster.
Landsbygden, som redan hanterar diverse servicebrister, ställs återigen utanför.
För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Dessa alternativ är inte genomförbara i det långa loppet och kan minska konkurrenskraften hos svenska företag.
Detta är också en angelägenhet som rör rättvisa.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Att försvåra för många i befolkningen att använda sig av grundläggande postservice bryter mot denna princip.
Alla delar av Sverige förtjänar att ha likvärdiga förutsättningar för handel och kommunikation.
Det är förvånande att Postnord redan har paketutlämningsställen som skulle kunna sköta varubrev, om de bara fick de nödvändiga instruktionerna.